Ponedeljek, 8. oktober 2018
Materialna kultura potrošniške družbe na Slovenskem
Simpozij na Inštitutu za novejšo zgodovino, 12. in 13. junij 2018
Z industrijsko proizvodnjo blaga se je pospešil tempo in ritem obtoka reči.
Intenzivna diskusija o estetskih vprašanjih v časopisju, številni nasveti o
vsakdanjem okusu, razkazovanje vzorčnih zbirk kot tudi organizacijsko
povezovanje potrošnikov, proizvajalcev in trgovcev, so poudarili obrise
procesa spreminjanja v potrošniško družbo. K potrošnji seveda ne štejemo
več zgolj uporabe in potrošnje blaga in storitev, kot pravi klasična definicija,
temveč tudi s tem povezana socialna ravnanja, diskurze, kode, podobe
in simbole, ki dajejo našemu ravnanju s stvarmi šele smisel in pomen.
Javno razkazovanje blaga, tekmovalni duh postavljenih izložb, opremljanje
mestnih zunanjščin z ilustrativnimi oglasi so prispevali k fascinaciji
novega. Ustvarjali so nov ritem velemest in mest, saj je vidna potrošniška
kultura od preloma 19. in 20. stoletja naprej predvsem urbani fenomen.
Vse bolj so se množili proizvodi za hišo in njene stanovalce. Enormno so
naraščale količine reči, ki si jih lahko kupil z denarjem in govorimo lahko
o času eksplozije prebivalstva in blaga. Prelomno situacijo prehoda iz
tradicionalnega v moderni svet je spremljal pojav t. i. »more blaga« in
množičnega okusa. Popularizacija potrošnje ni bila samo akcijsko področje
kulturnih elit, bila pa je v kontrastu z miljejem spodnjega meščanstva in
njegovimi vsakdanjimi praktikami. Blago je proti koncu 19. stoletja z velikimi
koraki stopilo na prizorišče in eno osnovnih vprašanj je lahko kulturna
retorika javnega življenja reči. Tematizira se lahko razkazovanje blaga v
trgovinah, veleblagovnicah, izložbah, na razstavah, na ulici, v stanovanjih.
Nič manj pomembno ni tudi režiranje vsakdanjega okusa in strategij
popularizacije materialne kulture. Dandanes smo priča pravi paradi blaga,
ki je prispevala k predrugačenju vsakdanjega življenja. Potrošnja ima svojo
dinamiko. Kupce zasipa z novostmi, napredno tehnologijo, z urejenimi
izložbami in oglasi, z embalažo, modnimi zapovedmi, blagovnimi znamkami,
originali in imitacijami. To je le nekaj izhodišč za znanstveni simpozij, ki bo
12. in 13. junija potekal na Inštitutu za novejšo zgodovino v Ljubljani.