Ponedeljek, 8. oktober 2018

Materialna kultura potrošniške družbe na Slovenskem

Simpozij na Inštitutu za novejšo zgodovino, 12. in 13. junij 2018

Materialna kultura potrošniške družbe na Slovenskem

 

Z industrijsko proizvodnjo blaga se je pospešil tempo in ritem obtoka reči.
Intenzivna diskusija o estetskih vprašanjih v časopisju, številni nasveti o
vsakdanjem okusu, razkazovanje vzorčnih zbirk kot tudi organizacijsko
povezovanje potrošnikov, proizvajalcev in trgovcev, so poudarili obrise
procesa spreminjanja v potrošniško družbo. K potrošnji seveda ne štejemo
več zgolj uporabe in potrošnje blaga in storitev, kot pravi klasična definicija,
temveč tudi s tem povezana socialna ravnanja, diskurze, kode, podobe
in simbole, ki dajejo našemu ravnanju s stvarmi šele smisel in pomen.
Javno razkazovanje blaga, tekmovalni duh postavljenih izložb, opremljanje
mestnih zunanjščin z ilustrativnimi oglasi so prispevali k fascinaciji
novega. Ustvarjali so nov ritem velemest in mest, saj je vidna potrošniška
kultura od preloma 19. in 20. stoletja naprej predvsem urbani fenomen.
Vse bolj so se množili proizvodi za hišo in njene stanovalce. Enormno so
naraščale količine reči, ki si jih lahko kupil z denarjem in govorimo lahko
o času eksplozije prebivalstva in blaga. Prelomno situacijo prehoda iz
tradicionalnega v moderni svet je spremljal pojav t. i. »more blaga« in
množičnega okusa. Popularizacija potrošnje ni bila samo akcijsko področje
kulturnih elit, bila pa je v kontrastu z miljejem spodnjega meščanstva in
njegovimi vsakdanjimi praktikami. Blago je proti koncu 19. stoletja z velikimi
koraki stopilo na prizorišče in eno osnovnih vprašanj je lahko kulturna
retorika javnega življenja reči. Tematizira se lahko razkazovanje blaga v
trgovinah, veleblagovnicah, izložbah, na razstavah, na ulici, v stanovanjih.
Nič manj pomembno ni tudi režiranje vsakdanjega okusa in strategij
popularizacije materialne kulture. Dandanes smo priča pravi paradi blaga,
ki je prispevala k predrugačenju vsakdanjega življenja. Potrošnja ima svojo
dinamiko. Kupce zasipa z novostmi, napredno tehnologijo, z urejenimi
izložbami in oglasi, z embalažo, modnimi zapovedmi, blagovnimi znamkami,
originali in imitacijami. To je le nekaj izhodišč za znanstveni simpozij, ki bo
12. in 13. junija potekal na Inštitutu za novejšo zgodovino v Ljubljani.

Naša spletna stran uporablja piškotke, ki se naložijo na vaš računalnik. Ali se za boljše delovanje strani strinjate z njihovo uporabo?

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za obvestilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list št. 109/2012; v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati v začetku leta 2013. Prinesel je nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki so majhne datoteke, pomembne za delovanje spletnih strani, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša.

Piškotek običajno vsebuje zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče določeno spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Poleg funkcije izboljšanja uporabniške izkušnje je njihov namen različen. Piškotki se lahko uporabljajo tudi za analizo vedenja ali prepoznavanje uporabnikov. Zato ločimo različne vrste piškotkov.

Vrste piškotkov, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej strani sledijo smernicam:

1. Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, ...).

2. Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke, kako se uporabniki vedejo na spletni strani z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, preko katerih bi lahko identificirali uporabnika.

3. Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (npr. uporabniško ime, jezik, regijo) in zagotavlja napredne, personalizirane funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletni strani.

4. Oglasni ali ciljani piškotki

Tovrstne piškotke najpogosteje uporabljajo oglaševalska in družabna omrežja (tretje strani) z namenom, da vam prikažejo bolj ciljane oglase, omejujejo ponavljanje oglasov ali merijo učinkovitost oglaševalskih akcij. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim akcijam na spletu.

Nadzor piškotkov

Za uporabo piškotkov se odločate sami. Piškotke lahko vedno odstranite in s tem odstranite vašo prepoznavnost na spletu. Prav tako večino brskalnikov lahko nastavite tako, da piškotkov ne shranjujejo.

Za informacije o možnostih posameznih brskalnikov predlagamo, da si ogledate nastavitve.

Upravljalec piškotkov

INZ - Inštitut za novejšo zgodovino